Krystallsukker på pinne


God ettermiddag alle sammen :)

Det blir litt lite blogging fremover, og jeg vet det ikke har vært så mye blogging den siste tiden. Jeg har for tiden ikke eget kjøkken jeg kan rote ned når jeg vil. :) Her kommer hvertfall en litt spennende sak. 


Når jeg var liten husker jeg at mamma alltid hadde sukker på pinne, og dette var noe jeg elsket å snike til meg. Fant en oppskrift på dette en stund tilbake, og måtte jo bare prøve!!

Dette trenger du:
15dl Sukker
5dl Vann
Farge pasta/konditorfarge
Tynne pinner 
Plastfolie
Klesklyper

Kok opp 5dl sukker og vann, når sukkeret er løst opp, har du i 5dl sukker til. Når alt sukkeret har løst seg opp, har du i resten av sukkeret sakte. Du skal ha en ganske tykk sirup. Du kan doble eller halvere mengden, men det må alltid være 1/3 mengde.

Dypp pinnene i vann og så i sukker, la det tørke i 12t. Ha deretter sirupen i glass, og ha i litt farge. Ha pinnene i glassene, og fest med klesklype slik at ikke pinnene treffer bunnen eller kantene på glasset. Dekk til med plastfolie slik at det ikke kommer støv eller dyr oppi. La glassene stå i en vinduskarm i minimum en uke. Du skal kunne se at sukkeret vokser rundt pinnene etter tre dager.

Slik ble resultatet. Kan selvfølgelig ha flere pinner i hvert glass for å lage flere. Kan også tilsette smak.


Makrobilde av den blå, så fine og store krystaller. Lillebror har sikla etter å få spise de hele uken, og endelig fikk han spise de.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar