Super enkel ostekake!

Mamman min lurte på om jeg kunne lage en kake som hun kunne ha med på jobben, og da valgte jeg å prøve en ny variant av ostekake.
Lagde en vanilje og sitron ostekake med moreller på toppen. Dette er en utrolig enkel kake!!

Dette trenger du:
Bunn:
1pk bixit havrekjeks
140g melange

Ostefyll:
1pk sitrongele
1pk Philadelfia orginal (300g)
2dl melis
2ts vaniljesukker
1 boks lettrømme
3dl fløte

Topp:
1pk sitrongele
Moreller

Start med å ha bixit kjeksen i en bolle.

Knus det godt.

Smelt ca 140g melange.

Tilsett smør i kjeksen, bland godt.

Ha kjeksen i ønsket form og trykk godt ut i kantene. Sett formen i frysa.

Lag sitrongele. Instruks på pakken, men bruk halvparten så mye vann.

Bland sammen philadelfia osten, melis og vaniljesukker.
Rør deretter inn rømmen.
Lag krem av fløten i en separert bolle og tilsett deretter kremen i osteblandingen.

Rør deretter inn den avkjølte geleen.


Hell den ferdig blanda røren over kjeksen. 

Sett tilbake i fryseren.

Vi er heldige og har ett morelltre i hagen, så jeg gikk bare ut og plukket noen.

Bruk et sugerør til å få ut steinen. Trykk sugerøret forsiktig igjennom morellen.

Til slutt lager du siste gelepakken, med halvparten så mye vann og lar den avkjøle før du har den på toppen av kaken. Ha deretter på moreller på toppen av kaken. Og sett kaken i kjøleskapet.

Jeg laget en mini-versjon av kaken da jeg ville ha litt selv. Fikk ikke tatt bilde av den store kaken, men slik ble den lille kaken seende ut. Utrolig god!! Alle på jobben til mamma var stor fornøyde!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar