Sjokolade Donut`s

Nå er det en stund siden jeg har fått laget noe godt, da jeg har vært to uker i Hellas. 
Igår begynte jeg igjen, og min kjære hadde veldig lyst på sjokolade donuts, så da ble det det :) 

Dette trenger du:

Donuts
60 g smør
250 ml melk
60 g vann
1 pk gjær
ca 540 g mel
3 ss sukker
frø av 1/2 vaniljestang
1 ss vanilje ekstrakt
3 eggeplommer

Sjokoladeglasur
180 g melis
2 ss kakao
3-4 ss melk


Varm opp vann, smør og melk til 37grader og ha deretter i gjæren.
Bland sammen alt det tørre, og ha deretter i eggeplommene.
Ha deretter i melkeblandingen og kjør deigen i en mikser eller kna godt. Miks i minst 5 minutter. Tilsett mer mel hvis den fortsatt er våt.


Lag donutsene

Bruk et start glass og et mindre glass til å lage donutsene.
Legg ett håndkle over donutsene og la de heve i ca 30min - 1time.


Bland sjokolade glasuren mens deigen hever. Bland sammen kakao og melis.

Ha deretter i melk.


                                
Ha olje i en kjele eller frityrsteker på ca 165grader. 


Når donutsene får denne fargen er de ferdige. 

Dypp donutsene i sjokolade glasuren.



De ble utrolig, og alle i huset elsket dem!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar