Makroner med hvit sjokoladekrem

Makroner..... Makroner ja.... Jeg har prøvd å lage makroner noen ganger før. Har lagt ut tidligere forsøk her på bloggen! Jeg har ikke vært noe fan smaken, og heller ikke klart å få det til ordentlig. Nå er det rundt et halvt år siden sist jeg prøvde å lage makroner. På disse 6 månedene føler jeg at jeg har kommet utrolig langt innen bakeverdnen, så da tenkte jeg at jeg måtte prøve på nytt! Jeg har lest mye om tips og triks til å få perfekte makroner, jeg har prøvd meg litt frem, og ENDELIG har jeg fått til fine og gode makroner! Yippi! 

Denne oppskriften holder til ca 50 makroner, så halver gjerne oppskriften.

Når jeg begynte å lage makroner brukte jeg mandelmel kjøpt på helsekost butikk, fulgte oppskrift til punkt og prikke, men røra ble bare ikke riktig... Den ble for tykk, så jeg pisket opp mer eggehvite men den ble ikke riktig. Jeg stekte de uansett, og det var ikke noe heving, ikke noen føtter, bare tynne små sirkler... Jaja, da var det noe jeg ikke hadde fått med meg, så jeg gikk og leste litt mer på nettet! Da fant jeg plutselig en side hvor det stod det at fettredusert mandelmel fra helsekost butikk ikke fungerer, og ja, det var det jeg hadde brukt. 

Så da endte jeg opp med å lage mitt eget mandelmel. Slik lager du mandelmel:

  1. Ha 200g mandler i en kasserolle med vann.
  2. Kok opp i 5minutter til skalle løsner fra mandlen.
  3. Avkjøl mandlene, og trykk ut mandlene.
  4. Legg mandlene på ett stekebrett, tørk i ovnene i 15minutter på 170grader.
  5. Ta ut mandlene, og finmal mandler. 
  6. Bre utover stekebrettet igjen, og stek på 70grader i en time.
  7. Finmal mandlene igjen hvis det fortsatt er store biter.
  8. Bland til slutt finmaltemandler sammen med 400g melis.
  9. Sikt det sammen i en bolle.

Så var det makronene. 

Ha 220g eggehvite i en glass/metall bolle. Visp til det blir marengs, og tilsett 8 ss sukker, men litt og litt om gangen. Marengsen skal ikke bli tørr, så det er viktig at man stopper å piske så fort man kan snu bollen på hodet uten at marengsen detter ut. 

Når marengsen er klar, bland du dette sammen med mandelmelet. Her er det vannskelig.... Du kan ikke vispe for mye, og ikke for lite! Røra skal være akkurat tykk så den ikke renner utover. Man kan teste dette ved å ta en tskje, og røra skal renner sakte av skjea. Rør ikke mer enn 50ganger! Er bedre hvis røra er for tynn enn for tykk! 

Ha røra i 4skåler med lik mengde, ca 150g. Tilsett ønsket konditorfarge i rørene, jeg bruker farger fra Wilton da disse gir best resultat. 

Ha røra på makronbrett eller bakepapir. La røra stå slik i 1time, dette er slik at makronene får føtter!

Stek makronene på 150grader i 12-14minutter! Her er det igjen litt vanskelig da det kommer an på stekeovnen, men makronene skal ha blitt litt luftige, blanke og fått føtter!

Når makronene er ferdige, lar du de avkjøle på makronbrettet, hvis ikke kan de lett bli ødelagte.

Lag en porsjon med Hvit sjokoladekrem, og fordel i 4skåler. Tilsett like farger som makronene og ha i en sprøytepose.

Sprøyt sjokoladekremen på avkjølte makroner. 


Nå har du perfekte makroner, hvertfall de mest perfekte til nå! 
Nå elsker jeg makroner... Elsker smaken, disse var utrolig gode! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar