Hjemmelaget Påskeegg


God påskeferie alle sammen :)

Nå er det ikke lenge til påskeaften, og i år fant jeg inspirasjon til å lage hjemmelaget påskeegg på bloggen til www.kakedamen.blogg.no. Det er utrolig enkelt å lage, men det er en del tørketid, så begynn å lage noen dager i forveien. Jeg glemte kamera mitt i Kongsvinger, så har midlertidig lånt bildene til kakedamen for å vise steg for steg hvordan man lager slike påskeegg.


Dette trenger du:
1 Mellomstort påskeegg, eventuelt et plastikk påskeegg.
1,5kg Sukker per påskeegg, 1kg for plastikk påskeegg.
4,5ss Vann. 
Wilton Konditor farge

Ha sukker, vann og farge i en bolle. Rør det med en sleiv/slikkepott til all fargen er fordelt i sukkeret. 

Ha deretter sukkeret i egget. Trykk det godt ned så det blir ordentlig kompakt.

Ha en plate over egget og snu det opp ned. La egget tørke som du ser på bilde i minimum 4timer. Da er sukkeret blitt stivt på utsiden, men er fremdeles mykt inni.

Bruk en skje til å uthule egget. 

Jeg la deretter egget tilbake i eggeformen, og lot det tørke i 12timer. Snu det deretter med bunnen opp, og la det tørke i 12timer til. 

Lag deretter royal icing. Per sukkeregg bruker du 1eggehvite, 3dl melis og 1/4ts sitron.
Visp eggehviten til det blir hvit og fluffy. Tilsett deretter melisen og sitronen, og bland godt til alt er blandet sammen. Ha kremen i en sprøytepose, og sprøyt rundt kanten på egget.

Laget også noen skåler :).

Når icingen har tørket, ca 1t, fyll egget med ønsket godteri.

Laget et svart egg til forloveden min.

Ble litt ujevn, fordi jeg brukte papir påskeegg, så fordelen med å bruke plastpåskeegg er at du får et jevnere egg.

Mamma fikk et blått påskeegg :) 

Håper dere alle får en fin påske.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar