Skoleboller


God kveld alle sammen :)
Nå var det veldig lenge siden jeg hadde laget skoleboller, og fikk veldig lyst på dette en kveld :) Prøvd ut en ny oppskrift, her kommer den:)

Dette trenger du:
590g Mel
100g Smør
50g Gjær
1/2ts Salt
1/2ts Bakepulver
2 Egg
1dl Sukker
3dl melk

Smelt smøret på lav varme. Tilsett melken og varm opp til kroppstemperatur.

Ha det i en bolle og tilsett gjær. Rør ut til gjæren er oppløst.

Tilsett begge eggene og rør godt.

Sikt sammen alt det tørre. Elt i en kjøkkenmaskin i minimum 5minutter, jeg lar den stå i ca 10minutter.

Ha i en bolle, ha over en stor klut/håndkle, og la den heve i en time.

Magisk å se deigen heve :D!

Trill ut små boller på 45g. Deigen holder til ca 20boller. La bollene i disse søte cupcake formene som jeg kjøpte på ebay :). La bollene etterheve i 20minutter.

Jeg brukte baksiden av en isskje til å lage små "hull" i bollene.

Jeg brukte ferdigkjøpt vaniljekrem fra piano. Hadde vaniljekremen i en sprøytepose og rund stor tipp for å sprøyte ut vaniljekremen.

Stek i ovnen på 175g i 15minutter.

Ha melis og litt vann i en bolle. Ha melisen på bollen.

Jeg rullet bollene i kokos.

Ble veldig fornøyd med utseende.

Og smakte utrolig godt! Selvom jeg gjerne skulle hatt masse mer vaniljekrem på :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar