Hvit Sjokolade & Lemon Curd Makroner

Hei søte lesere :) Idag har jeg laget makroner. Dette har jeg laget 2 ganger før. Jeg har egentlig vært ganske skeptisk til makroner, det er noe med det som jeg ikke ELSKER. Første gangen jeg laget makroner fulgte jeg en oppskrift jeg fant på nettet, hvor det stod at man skulle koke mandlene slik at skallet datt av. Det skulle så tørke i 24timer, noe jeg lot det gjøre. Da jeg kverna mandlene ble de ikke ordentlig mel, men smuler. Jeg prøvde fortsatt å lage røre av mandel "smulene". Disse ble veldig stygge, men faktisk veldig gode. Andre gangen jeg laget det, prøvde jeg med vanlige mandler med skall, og disse ble litt finere, men da med brune flekker. Da jeg tok ut makronene var de veldig fine, menikke helt ferdige da de sank sammen. Disse var også ganske gode, men ikke helt ferdige inni. 

Idag har jeg endelig klart å lage noen ganske så fine makroner, enda det var noen sprekker i de. Jeg er veldig glad i hvit sjokoladekrem og veldig glad i sitroner. Derfor valgte jeg å lage hvitsjokolade krem og lemon curd. Da jeg ikke har kjøkkenmaskin og jeg ikke ble fornøyd med kverna mandler, kjøpte jeg mandelmel. 

Dette trenger du:
200g mandelmel
400g melis
220g romtempererte eggehviter 
8ss sukker

Du kan fylle makronene med det fyllet du liker best. Oppskrift på hvitsjokoladekrem finner du her, og oppskrift på lemon curd finner du her.

Sikt mandelmel og melis minst to ganger. Bland deretter eggehviter i en annen bolle og tilsett litt sukker omgangen. Pisk eggehvitene til du kan ha bollen opp og ned uten at det renner ut. 

Farg røra i de fargene du vil ha. Bruk en sprøytepose og legg røra på makronbretter. La røra ligget romtemperert i minimum 60minutter, da dette danner skorpa på makronene. 

Stek makronene på 150grader i ca 10-15minutter. 

Lag deretter ønsket fyll, og når makronene er avkjølt har du på fyll. 



Slik ble de. De blåe makronene ble litt rare i fargen, men veldig fornøyd med de røde. Disse er fylt med hvit sjokoladekrem, fikk ikke tatt noen bilder av de med lemon curd. Begge typene smakte ganske godt, men litt mye marsipan smak for min del :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar