Prinsesse Kake

Igår laget jeg to bursdagskaker til tvillinger som blir 6 år idag. Det var mer jobb en jeg hadde trodd. De ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men er ganske fornøyd.

Dette trenger du til Prinsesse kake:
5 egg
200g sukker
200g el
1 1/2 ts bakepulver

Vaniljekrem fyll:
Lag en halv porsjon med vaniljekrem, oppskrift finner du her.
3-5dl fløte

Fyll:
Jordbær
Bananer
Bringebær syltetøy

1dl melk eller appelsinjuice

Du kan ha annet fyll, jeg prøvde å gjøre den mest mulig barnevennlig.

Sett stekeovnen på 200grader.

Ha egg og sukker i en bolle og lag luftig eggedosis. Miks det godt i ca 5 minutter.
Sikt deretter i mel og bakepulver. Når du skal blande gjør du dette med en sleiv, og bland med store bevegelser slik at mest mulig av luftig forblir i røra. Ha deretter røra i formen. Denne ble helt perfekt i en 25cm form, men brukte den også i 24cm form.

Senk varmen til 180grader når du setter kaken inn. La den stå i i ca 20-30 minutter til den er gyllenbrun.  For å sjekke om den er ferdig kan du ta en tynn pinne ned i kaken, den skal komme ren opp.

Du trenger 2 omganger med denne røra hvis du vil ha to etasjers kake.

Lag vaniljekrem, og lag krem av fløte. Bland dette sammen.

Når den første kaken er ferdig og avkjølt deler du kaken i 3 deler. Dynk den nederste delen av kaken med enten melk eller appelsinjuice. For å ikke gjøre kaken alt for våt brukte jeg en spiseskje for å fordele melka.

Ha deretter på bringebærsyltetøy, og deretter vaniljekrem blandingen, og på toppen ha ønsket fyll som feks jordbær, bananer, blåbær osv.

Legg på neste lag med kake, dynk kaken og ha på bringebær syltetøy, vaniljekrem og frukt.

Ha på siste lag og dynk den. Ha deretter på mer vaniljekrem rund hele kaken før du brer den med sukkerpasta, fondant eller marsipan i ønsket farge. Jeg laget også litt mønster i marsipanen og pyntet med rosa bånd nederst.

Når nederste del av kaken er ferdig gjorde jeg akkurat det samme med neste lag. Det du må huske på her er å ha noen støttere i kaken, slik at den ikke synker sammen. Jeg brukte tre tre pinner, da jeg ikke hadde noe annet.

Når du har pyntet den øverste delen av kaken pyntet jeg det som var igjen. Jeg brukte også perlemor spray slik at den ble litt mere prinsesse.

Du kan også lage en prinsessekrone av Royal Icing, jeg gjorde dette, men den knuste så jeg fikk ikke brukt den.


Slik ble forsøket på prinsessekake. Ganske fornøyd, men neste gang skal den bli bedre.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar