Brente Mandler

Brente mandler er noe jeg har vært veldig skeptisk til å både smake og lage det. Nå som jula kommer igjen, og dette for mange er noe som hører til i jula, så jeg bestemte meg for å prøv :)

Dette trenger du:
400g mandler
1/2dl vann
150g sukker
1ts vaniljesukker
1ss smør

Å lage brente mandler kan være krevende, da man trenger å være tålmodig under prosessen. 

Ha sukker og vann i en kjele.

Kok opp i ca 3minutter på høy varme, sukkeret må ha smeltet helt.

Ha mandlene i ovnen på 200g i 10minutter.

Ha deretter mandlene i kjelen sammen med sukkeret og vannet. Her må du være tålmodig. Ha på middels varme og rør rundt til sukkeret kystaliseres rundt mandlene.

Slik ser det ut da vannet har fordampet og sukkeret har krystalisert. Ha på middels varme og fortsett å røre til sukkeret smelter igjen og legger seg rundt mandlene. Her er det viktig å ikke ha for høy varme, da blir det svidde mandler. Rør rundt til sukkeret har smeltet rundt mandlene. Ha i en smørklatt. Dette er slik at mandlene ikke setter seg sammen.

Hvis noen mandler fortsatt er sammen, kan du la de avkjøle seg i 10min for å så knekke de fra hverandre. 

Selvom det var litt mer krevende enn jeg trodde, og første runde ikke ble helt perfekt da skallet begynne å krølle seg rundt mandlene, smakte de utrolig godt og ser helt ok ut :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar