Pepperkaketog



Jeg har de siste årene laget pepperkakehuset for familien. I år bestemte jeg meg for å lage et pepperkake tog :) Var ikke sikker på hvordan jeg ville ha det, men ble fornøyd med resultatet. 


Dette trenger du:
1,5 dl lys sirup
1,5 dl sukker
150 g melange
8 dl mel
1 egg
1 ts kanel
2 ts natron

Start med å ha sirup og sukker i en kjele.

Kok det opp til sukkeret er smeltet.

Ta kjelen bort fra platen og ha i smør klatter. Visp rundt til alt er smeltet.

La blandinga kjøle litt, og bland deretter inn egget.

Ha i mel og kanel. Kna deigen godt med henda.

Pakk deigen inn i plast og ha i kjøleskapet over natten.

Tegn ut skisser for hvordan du vil tegne tog eller hus :) stekes på 180g i 8-10minutter.

Etter mange timer med laging og pynting ble toget mitt seende slik ut.

Har aldri vært noe flink til å pynte pepperkaker...

Men toget ble fylt med godteri :)



Tog med fire vogner, og noen julenisser :)
Ble laget noen pepperkaker også, og disse ble en favoritt på smak!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar