Fastelavnsboller


God fredag alle sammen :)

Nå er det bare noen timer igjen til jeg tar helg, og denne helga er det fastelavns. I den anledning tenkte jeg å gi dere en grunnoppskrift på fastelavnsboller, med forskjellige kremer og utseende. Min favoritt fastelavnsbolle i smak er helt klart bolle med vaniljekrem, dyppet i masse melkesjokolade :)

Bollen til venstre har en blanding av krem og vaniljekrem, og bollen til høyre har bare masse god krem inni. 

Dette trenger du:
100g Smør
2dl Melk
1pose gjær
10dl Mel
1dl Sukker

Fyll
3dl Fløte
1pk Ferdig vaniljekrem
50g Melkesjokolade

1 Egg til pensling

Smelt smøret i mikroen. Ha smøret i romtemperert melk. Blandingen skal ha kroppstemperatur.

Ha gjæren i melke-smør blandingen, og rør rundt til gjæren er blandet godt inn.

Mål opp 10dl mel, og ha i blandingen.

Ha også i sukkeret. 

Bruk en kjøkkenmaskin og elt deigen godt. Hvis deigen er for våt tilsetter du litt ekstra mel, til deigen slipper kantene.

Ha deigen i bollen med et håndkle over. Sett deigen et lunt sted, og la den heve i ca 1time.

Når deigen er hevet, ruller du deigen ut på benken.

Skjær opp deigen og rull i like store baller. Ha et håndkle over bollene, og la det heve i ytterlige 30minutter.


Ha egget i en bolle og pisk det godt.

Pensle bollene med masse egg.

Stek i ovenen på 220g i 5-10minutter. Når bollene får en fin brun farge på toppen, og de har hevet litt, er de ferdig.

Smelt sjokolade over ett vannbad.

Når bollene er kjølt ned, skjærer du de i to biter. Dypp toppen av bolla i sjokoladen, og sett litt i kjøleskapet.

Bland krem av fløten, ha i en sprøytepose, og sprøyt bunnen av bollen. Ha halve kremen i en separert bolle, og bland 1 1/5dl vaniljekrem med kremen. Sprøyt halvparten av bollene med vaniljekrem, og halve med vanlig krem. Bollen til høyre er fylt med vaniljekrem, og den til venstre er med bare krem.

Slik ble bollen med krem og sjokolade.

Bolle med vaniljekrem og sjokolade. Min favoritt!

Kan også dekorere på andre måter. Her bruker jeg er ark, og har klippet et hjerte i midten. Ha litt melis på toppen.

Slik ble hjertet.


Kan også pynte med et annet type hjerte. 

Her har jeg klippet ut bare hjerte, og sikter melis på toppen.




God fastelavns på søndag til alle sammen :).

4 kommentarer:

  1. Du er så flink, snuppa! Dette så veeeldig godt ut.

    SvarSlett
  2. Tusen takk kjære <3 De var veeeeldig gode :D!

    SvarSlett
  3. Hei! Det var helt tilfeldig at jeg havnet på bloggen din,men etter å sjekke kun noen få oppskrifter e jeg kjempe innspirert. Hadde aldri tid eller gadd ikke til å gjøre og lære meg å bake! Men du er så ung og så flink at jeg tenkte dette klarer jeg også! Og det gjorde jeg:)! Blir nok daglig på denne siden for å prøve ut nle nytt!! Takk for det:)

    SvarSlett
  4. Hei Paulina :) Så utrolig hyggelig å høre! Det er så gøy å høre at jeg inspirerer dere, og at det gjør at dere også vil bake :) Lykke til med bakingen, og hvis du trenger noe hjelp er det bare å sende meg en mail, eller en melding på facebook siden til bloggen min :)

    SvarSlett