Pain Au Chocolat


God morgen alle sammen :) 

Ah, nå har jeg endelig klart å lage disse fantastiske pain au chocolat. Dette er noe jeg spiste til lunsj hver dag på skolen i Brasil, og før jeg begynte å bake ante jeg ikke hva det var jeg spiste. De er laget på samme måte som croissanter, og deigen er derfor ganske krevende. Denne oppskriften har skremt meg litt, og det er derfor jeg aldri har prøvd å lage de selv, før nå! 


Dette trenger du:
2 Egg
2dl Kaldt vann
500g Mel
1 Pose gjær
50g Sukker

500g Melange 

Ha alle ingrediensene, utenom smøret i en bolle. 

Elt deigen på lav hastighet i 5 minutter.

 Pakk deigen inn i plast, og legg i kjøleskapet i to timer.

Ta ut deigen, rull den sammen, og lag et litet kryss på midten.

Bruk en kjevle og dra ut kantene fra krysset så du får en stor X. Legg det ferdig arbeidede smøret i midten av X´n og pakk smøret inn. Se hvordan man forbereder smøret nederst på innlegget.

Når du har pakket inn smøret, kjevler du deigen ut så den blir av lang. Legg den ene siden over i midten, og den andre siden på toppen slik at du får tre lag. Legg i kjøleskapet i 20minutter. Gjør dette 3 ganger. Dette gjør vi for å arbeide med deigen, men samtidig holde den kald.

Når du har arbeidet deigen ferdig, kjevler du den ut. Skjær i små firkanter, og legg sjokoladestenger på den. Legg to på hver firkant og rull den sammen. Se hvordan man lager sjokoladestenger nederst på innlegget.

Slik skal den se ut når den er klar til steking.

Rullet også et par av de på denne måten.

Stek de midt i ovnen på 180g varmluft i 10minutter.

 Jeg brukte både melkesjokolade og mørk sjokolade.

Server mens de enda er varme :) De ble ikke perfekte, men det var ikke langt ifra! De smakte helt himmelsk :)

Hvordan forberede smøret
Ha smøret i en pose. Smøret skal være kaldt. Slå smøret med en kjevle til det blir tynnere. Brett smøret sammen og slå det flatt igjen. Gjør dette et par ganger. Dette gjør at smøret er mykt, men fremdeles kaldt. Til slutt skal du ha smør som er ca 2cm tykt.

Hvordan lage sjokoladestenger
Smelt 3/4 av sjokoladen over ett vannbad. Når sjokoladen har smeltet, tar du bollen bort fra kjelen, og tilsetter resten av sjokoladen. Fortsett å rør til all sjokoladen er smeltet. Ha sjokoladen i en sprøytepose med en rund tipp. Sprøyt ut lange, tykke sjokolade linjer. Sett i kjøleskapet til de skal brukes.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar