Vannbakkels


God dag alle sammen! 

Jeg laget vannbakkels når jeg først startet bloggen. Siden vannbakkels kommer i flere former og smaker, tenkte jeg å prøve meg på kuler og avlange vannbakkels denne gangen. 


Selvom vannbakkels kan være vanskelig, er det bare å kunne noen små tips for å få de perfekte. Jeg fikk det til første gangen jeg laget det, men nå når jeg laget det fikk jeg det absolutt ikke til først. Røra ble så rennende, og jeg skjønte ikke hvorfor.... Så jeg gjorde litt research, fant noen tips.


Dette trenger du:
100g Smør
2 1/2 dl Vann
150g Mel
4 Egg

2dl Fløte
50g Mørk sjokolade

Det er viktig at man er veldig nøye på ingredienser når man lager vannbakkels. Ha akkurat så mye som står i oppskriften.

Sett stekeovnen på 220grader. 

Ha smør og vann i en kjele. Ha på høy varme, det er viktig at blandingen får et ordentlig oppkok.

Ta kjelen deretter bort fra platen og tilsett melet. Rør hurtig rundt med en sleiv til røra klistrer seg sammen. 

Tilsett deretter ett egg om gangen, og visp godt mellom hvert egg.


Ha røra i en sprøytepose, og ha en stor rund sprøytetipp (Wilton 1A tipp)

Sprøyt ut små rundinger på et bakebrekk. Pass på å ha god avstand, da de kommer til å heve litt i ovnen. Det er veldig viktig at man ikke åpner døra til stekeovnen før de er ferdige, da de vil synke sammen.

Stek i ovnen i 20minutter til de blir gylne.

Hadde litt røre igjen, så bestemte meg også for å lage noen avlange vannbakkels. Brukte denne store tippen.

Sprøyt ut avlange pølser på et bakebrett.

Mens pølsene steker laget jeg krem av fløte. Ha kremen i en sprøytepose, og bruk en tipp med en liten rund åpning. 

Sprøyt kremen inn i vannbakkelsen i bunnen.

Sprøyt også krem inn i pølsene. Gjør det fra en av sidene. 

Smelt 50g mørk sjokolade, bruk en sprøytepose og klipp et lite hull, eller hvis du har en sånn liten fin dings som meg kan du bruke den. 

Ha sjokoladen i tynne striper over vannbakkelsene.



 Slik ser de ut inni.

Slik ble pølsene seende ut.



Vannbakkels er utrolig godt, og ikke så vanskelige å lage når man kan de rette tipsene :)


2 kommentarer:

  1. Hei,

    Lagde disse I går kveld. Nam-nam, enkelt å lage og veldig gode!!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det du skrev om rennende røre :) Første deig ble helt suppe. Nå ble alt så meget bedre.

    SvarSlett