Fraisier - Fra Hele Norge Baker

Fraisier kake fristet utrolig mye etter å ha sett Hele Norge Baker på TV3! Bestemte meg på at dette var en kake jeg skulle prøve meg på :)


Sånn ble min versjon seende ut! ikke så veldig elegant, men den smakte godt. 

Dette trenger du:

Kakebunn:
130g Hvetemel
130g Sukker
4 Egg
1ts Bakepulver
Krem til fyll:
500g Melk
150g Sukker
60g Maisenna
4 Eggeplommer
250g Usaltet Smør
Sette stekeovnen på 180 grader. 
Visp egg og sukker til en luftig eggedosis. Ha i mel og bakepulver. Hell deigen i en rundform på 23cm. Stek den i ca 30min.

Pisk eggeplommer og sukker i en bolle. Tilsett maisenna. Ha i kokende melk og rør godt. Hell blandingen over i en kasserolle og kok opp til kremen tykner. Rør godt mens den koker. Tilsett deretter halvparten av smøret. La kremen avkjøle, og tilsett resten av smøret, visp alt godt sammen med en miksmaster eller kjøkkenmaskin til kremen får en luftig konsistens. 

Kutt jordbærene og legg dem langs innsiden av en rund form. Skjær kakebunnene i 2 eller 3 deler og legg en del i den runde formen med jordbærene. Dynk kakebunnen med lake ved hjelp av en pensel. Smør kremen utover kanten langs jordbærene, og deretter over kakebunnen. Legg jordbær oppå kremen, og legg på neste lag med kakebunn. Dynk kakebunnen med lake, og smør på resten av kremen. Legg deretter på et marsipan lokk hvis du vil, og la kaken avkjøle i kjøleskapet i minimum 3 timer før servering. 

http://mat.tv3.no/oppskrifter/hele-norge-baker/pascals-knallgode-fraisier
Her kan du få en video av Pascal som lager Fraisier kaken. Her ser du fremgangsmåten og får mange gode tips.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar