Sjokoladefondant

Sjokoladefondant er noe jeg aldri har smakt, og noe kjæresten har hatt veldig lyst til å smake. Nå er det noen dager siden jeg siste bakte, så ikveld hadde jeg veldig lyst til å bake, og da ble det sjokolade fondant :)

Dette trenger du:
100g Smør
50g Melkesjokolade
50g Mørk kokesjokolade
2 Egg
2 Eggeplommer
120g Sukker
100g Mel

Dette er en halvert porsjon, og holder til ca 4 former på 7cm. Hvis man vil ha til 8 porsjoner bare dobler man ingrediensene.

De fleste fondaner er laget med kun mørk sjokolade, men jeg fant en oppskrift hvor man bruke halvt melkesjokolade og halvt kokesjokolade, og dette gjør at man får en litt mildere og balansert smak. Hvis man vil ha kun kokosjokolade kan man også dette ved å ha i totalt 100g mørk kokesjokolade.

Sett stekeovnen på 160grader varmluft.

Start med å smelte smøret på lav varme.

Ta deretter smøret vekk fra platen og legg i sjokoladebiter.

Smør sjokoladen rundt til alt er smeltet, og la det avkjøle seg i 10minutter.

Pisk deretter egg og sukker lett med en håndvisp. 

Når sjokoladen er avkjølt tilsetter du sjokoladen i eggeblandingen. Tilsett deretter litt og litt mel, og bland det godt.


Smør formene med smør, og ha litt oboy pulver oppi formen og snu rundt på formen slik at det sprer seg godt. Ha deretter røra i formene 3/4 fulle. Ha formene i ovnen i ca 12 minutter. Der jeg fant oppskriften stod det 12minutter, men den jeg tok ut etter 12minutter rant utover da ikke toppen og bunnen var ferdige. De jeg tok ut etter 14minutter var heller ikke helt ferdige, men bedre. Og den som sto i lengst ble helt PERFEKT!!! 
Da det ble litt røre igjen hadde kjæresten min noe å kose seg med før de var klare :)

Slik ble den seende ut!!


Og slik er den inni!! Helt perfekt. Smak, konsistens og alt var bare helt nydelig!!

Jeg er utrolig stolt av meg selv da jeg har hørt om hvor vanskelig det er å få til en perfekt fondant! Dette var første gang jeg laget denne, og selvom de 3 første ble tatt ut litt for tidlig, ble den siste helt perfekt!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar