Smash Kake

 Denne oppskriften fant jeg på My Little Kitchen, og falt i smak hos kjæresten.

Dette trenger du:

Kakebunner:
5 Eggehviter
4dl Sukker
75g Ritzkjeks
125g Smash sjokolade


Sjokoladeglasur:
4 Eggeplommer
3ss Sukker
60g Smør
200g Lys kokesjokolade

Fyll:
5dl Vaniljekrem
50g Smash, grovhakket

Pynt:
3dl Fløte50g Smash


Ha smash og ritzkjeks i en plastpose og bruk en kjevle til å knuse det. 

Skill eggene.  Sett eggeplommene til side. Pisk eggehvitene stiv. Tilsett sukker og pisk til stiv marengs. Bland i knust smash og ritzkjeks. Ha røra i en rundform på 23cm, har du 1form steker du i 2 omganger.

Stek ved 175 grader i 20-25 minutter. 

Slik lager du sjokoladeglasur: 

Smelt smør i en liten kjele. Tilsett sjokoladen som du har delt opp i biter. Smelt på svak varme.
Ta kjelen av platen. Tilsett sukker og eggeplommene. 
Visp kraftig til du får en jevn sjokoladekrem. Avkjøl litt.
Smør sjokoladekremen på toppen av begge kakebunnene. 
Sett bunnene i kjøleskapet i 1 time slik at sjokoladen stivner. 

Fordel deretter vaniljekremen utover kakebunnene og ha på grovhakkede smash i ønsket mengde. Legg deretter på den andre kakebunnen. Pynt hele kaken med pisket krem, og pynt med smash på toppen. Jeg valgte å lage ett hjerte da det var til min kjæreste :)


Slik ble kaka seende ut


Og slik ser den ut inni, var veldig god ifølge kjæresten. Jeg smakte ikke på den selv, da jeg ikke er så glad i smash selv. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar